Wednesday, August 29, 2007

לוחמים יהודיים-טייסים יהודיים, טייס בריטי, פולני וישראלי, שלחמו בקרב על בריטניה

רקע
המאבק בין חיל האוויר הגרמני וחיל האוויר הבריטי שנערך בין ה-10.7.1940 ועד ה-31.10.1940 נועד, מבחינת הגרמנים, להשיג עליונות אווירית כתנאי מקדים לפלישה קרקעית לבריטניה. כידוע, חיל האוויר הגרמני לא הצליח להכריע את חיל האוויר הבריטי ומה שידוע כ"קרב על הבריטניה" היה לאחד מנקודות המפנה במלחמת העולם השנייה.
חיל האוויר הבריטי נעזר בטייסות בנות הברית כדי להביס את חיל האוויר הגרמני שהיה עדיף מבחינה מספרית על זה של בריטניה. התוצאה הייתה שהיטלר דחה את תוכניתו לפלוש לאי הבריטי מתוך הבנה שללא שליטה באוויר אין לכך סיכוי.
בקרב על בריטניה השתתפו 2917 אנשי צוות אוויר ב-71 טייסות. 544 אנשי צוות אוויר נהרגו במהלך הקרב על בריטניה, 794 אנשי צוות אוויר נוספים מצאו את מותם עד לסוף המלחמה במאי 1945.
להלן מספר אנשי צוות אוויר שהשתתפו בקרב על בריטניה על פי חלוקה למדינות:




מבין 2333 אנשי צוות אוויר בריטים 34 היו יהודים שהם 1.45%, בעוד שאחוז האוכלוסיה היהודית בבריטניה באותה תקופה הייתה כ-0.5%. מספר זה מרשים עוד יותר בהתחשב בעובדה שיהודים, באופן מסורתי, לא פיתחו קרירה צבאית בתקופות של שלום.

להלן סיפור תרומתם של שלושה טייסים יהודים, מתוך 43 טייסים יהודיים שהשתתפו בקרב על בריטניה:

George Ernest Goodman
ג'ורג ארנסט גודמן נולד בחיפה ב-8.10.1920, גודמן לא היה מודע ליהדותו וחשב שהוא בריטי היות והוא החזיק בדרכון בריטי. באותם ימים היה זה דבר שיגרתי שמי שנולד תחת שלטון המנדט החזיק בדרכון בריטי.
ג'ורג הצטרף לחיל האוויר הבריטי בתחילת 1939 לטייסת "הוריקן" שלחמה במרס 1940 בצרפת. ג'ורג הפיל במהלך המלחמה 16 מטוסי אוייב, נטש את מטוסו מעל הים וביצע שתי נחיתות ריסוק.
ב-26.11.1940 עוטר ג'ורג בעיטור DFC - Distinguished Flying Cross - (ראה נספח עיטורים).
בנובמבר 1940 הוא פרס עם טייסת 73 למזרח התיכון ולקח חלק בקרבות האוויר מעל המדבר המערבי. במהלך אחד הקרבות נפגע מטוסו והוא הצליח לגרור אותו לנחיתת ריסוק מעבר לקווים הבריטים. באפריל 1941 הוא הגיע לחופשה בחיפה עם שתי אחיותיו. ב-14.6.1941 נפגע מטוסו של ג'ורג מעל Gazala והוא נהרג. ג'ורג הובא לקבורה בלוב ב - Knightsbridge Cemetery Acroma Libya .

Zygmunt "Joe" Klein
זיגמונט קליין נולד ב-24.8.1918 בפולין. ב-1936 הוא התגייס לחיל האוויר הפולני כמתנדב. הוא סיים את קורס הטייס ב-4th Air Regiment שב-Torun ובחר בקריירה צבאית.
בספטמבר 1939 הוא לחם בטייסת 142 הפולנית ואף הצליח לפגוע במטוס גרמני. לאחר כניעת פולין הוא ברח דרך רומניה, לצרפת והצטרף לחיל האוויר הבריטי בפברואר 1940.
קליין שרת כטייס בטייסות 234 ו-152. מיוחסות לו שתי הפלות מטוסים וגרימת נזק למטוס גרמני נוסף. ב-26 בנובמבר 1940 הוא נחת נחיתת ריסוק עם ספיטפייר כתוצאה מגמר דלק.
צוותי הקרקע הבריטים העריצו את הטייסים הפולנים שלא הסתפקו בהפלת המטוסים הגרמנים אלא היו נחושים להרוג את טייסיהם, קליין היה אחד האמיצים שבהם. מספרים על קליין שבבוקר ערפילי אחד נאסר על המראות מטוסים. כשנשמעו מטוסים גרמנים מפטרלים באזור, זיגמונט המריא עם מטוסו, בניגוד להוראות, כדי להניס אותם והצליח להנחית את מטוסו חזרה בשלום. זיגמונט קליין הוכרז כנעדר ב-28.11.1940, מעריכים שהוא נהרג עם הספיטפייר שלו מעל האי Wight. לאחר מותו, ב-31 באוקטובר 1947, זכה זיגמונט קליין ב"צלב הגבורה".

Robert Roland Stanford Tuck
היה גם ידוע בשם Luck Tuck , רוברט נולד ב-1.7.1916 בלונדון , הוא החל את דרכו כשוחר בצי הסוחר הבריטי.
בשנת 1935 הצטרף רוברט לחיל האוויר הבריטי ובאחד האימונים הוא כמעט נהרג בהתנגשות אווירית. בשנת 1938 הוא היה אחד מהטייסים הבריטים הראשונים שהוכשרו להטיס ספיטפייר.
במהלך מבצע החילוץ מדנקיירק הוא לקח חלק במספר קרבות אוויר ומיוחס לו הפלת מספר מטוסים גרמניים. באותם ימים נהרג מפקד הטייסת שלו והוא קיבל את הפיקוד על הטייסת.
ב-11.6.1940 הוא עוטר בעיטור ה-DFC אותו הוא קיבל ממלך אנגליה, העיטור ניתן לו על יוזמה ודוגמא אישית במהלך מבצע החילוץ מדנקיירק. ב-11.6.1940 הוא קיבל First Bars לעיטור וב-11.4.1941 הוא קיבל Second Bars (ראה נספח עיטורים).
רוברט לקח חלק מרכזי בקרב על בריטניה במהלכו הוא פיקד על טייסת 257 ובגין מנהיגות יוצאת דופן, אומץ ויכולת אישית גבוהה הוא קיבל את עיטור ה-DSO (Distinguished Service Orderׁ) ב -7.1.1941. (ראה נספח עיטורים)
ביוני 1941 הופל רוברט מעל תעלת למנש ולאחר שעתיים במים הוא חולץ. רוברט קודם לדרגת אל"מ וקיבל פיקוד על בסיס הטיסה Duxford , לאחר שסיים את תפקידו נשלח להיות קצין קישור בארה"ב. לאחר מספר חודשים בארה"ב חזר רוברט לבריטניה וקיבל פיקוד על Biggin Hill, כנף טיסה נוספת.
ב-28.1.1942, במהלך טיסה נמוכה מעל צפון צרפת, הופל מטוסו והוא נפל בשבי הגרמני שם ישב במשך שלוש שנים. במהלך שהותו בשבי הוא סייע בתכנון "הבריחה הגדולה" מ-Sagan אבל הועבר מהמחנה ימים מספר לפני הביצוע. ב-1.2.1945 הצליחו רוברט וטייס פולני נוסף לברוח מהשבי ולהגיע לכוחות הצבא האדום איתם הוא נלחם במשך שבועיים. בתום המלחמה הגיע רוברט לשגרירות הבריטית במוסקבה והועבר משם חזרה לבריטניה.
ב-14.6.1946 הוענק לרוברט איתור ה-DFC של צבא ארה"ב.
במהלך מלחמת העולם השנייה הפיל רוברט 30 מטוסי אויב והוא השמיני ברשימת מפילי המטוסים של חיל האוויר הבריטי. לאחר שחרורו מחיל האוויר הבריטי המשיך רוברט לטוס כטייס ניסוי, הוא נפטר ב-5.5.1987 בגיל 71.

כתב: אמיר השכל
ערכה: נאוה רון


מקורות


נספח: עיטורי מלחמה בחיל האוויר הבריטי

DFC (Distinguished Flying Cross)
עיטור שניתן לאנשי צוות אוויר וכוחות הנ"מ במלחמת העולם השנייה על גילוי אומץ לב, נחישות ודבקות המטרה במהלך פעילות מבצעית.
לעיטור שתי דרגות: First Bars , Second Bars ,
במהלך המלחמה הוענקו:
- 20,354 עיטורי DFC
- 1550 First Bars
- 42 Second Bars




DSO (Distinguished Service Order)
עיטור צבאי בריטי שניתן לקצינים מדרגת סרן ומעלה על שרות יוצא דופן בזמן מלחמה תחת אש.
לעיטור שלוש דרגות: First Bars, Second Bars, Third Bar
במהלך המלחמה הוענקו:
- 870 עיטורי DSO
- 62 First Bars
- 8 Second Bars
- 2 Third Bars

No comments: